torsdag 22 november 2007

Pick a card - any card

- Kan inte du rita något till mig?
Den frågan fick jag mest alltid från vänner och klasskompisar när jag var liten. Jag får den fortfarande, om än lite annorlunda formulerad.
Jag brukade svara OK, visst, vad vill du ha? Valet av motiv föll ofta på hästar, monster, alver, rymdskepp, coola saker i största allmänhet. Jag tyckte detta var ett ganska tillfredställande arrangemang, att få rita roliga saker åt folk som visade tydlig uppskattning. Aah, bekräftelse! Ljuv ambrosia för en liten nörd.


Jag har blivit äldre och det kommer aldrig att bli sådär okomplicerat igen. Jag livnär mig delvis på att teckna, men det blir tyvärr inte så många monster nuförtiden. En sak är sig lik: det är bra att någon annan bestämmer vad jag ska teckna ibland, så jag inte snöar in fullständigt på mina egna favoriter. (Om man får betalt är det ju extra trevligt, då får man råd att köpa fler pennor.)

Vad vill jag ha sagt med detta?
Nåväl, jag hade först tänkt smälla upp en enkel blogg med udda teckningar, en skissblogg. Men sen fick jag idén att INTERAGERA med de läsare som kanhända snubblar in här. Idén kom när jag lyssnade på en gammal radiosketch med Galenskaparna & After Shave. Den handlar om radioprogrammet "Ring så ritar vi" med programledarna Olof Tusch och Faber Castell, som tecknar bilder efter lyssnarnas förslag. Bilden hålls sedan upp mot luren så man kan se, öh, hur fin den blev.
Så jag tänker ta förslag. Skriv vad du vill att jag ska rita! Resultaten lägger jag upp här efter hand. Jag tar mig an så många jag kan, men tar mig rätten att välja allsmäktigt.

För att komma igång ska jag gräva fram lite småsaker ur arkivet (dvs en gammal koffert under ritbordet). Som de här:







Det för räcka för tillfället. Over and out.

4 kommentarer:

  1. Visst är väl vatten kul att rita? Det tycker i vart fall jag. Och i vatten finns det ju krokodiler och zornflickor. Varför inte låta dem båda mötas!?

    YES!

    Jag vill se blodet flyyyyyyyta. Moahahahahahaa. Hick!

    (förhistoriska fantasimonster går ju också bra)

    SvaraRadera
  2. Well chosen, sir!
    Jag skrider till verket.

    SvaraRadera
  3. Barbar-kvinnor som hackar armar och ben av troll är underhållande speciellt om vi går åt John Bauer-hållet av troll och skog. sött och blodigt på samma gång.

    Mycket blod verkar det vara just nu men det är nog för att det är rött som julen.

    SvaraRadera
  4. Ragmop:
    Barbareuser och Bauertroll, säger du?
    Inga problem. Jag återkommer.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.