måndag 26 november 2007

Troll i arkivet

Den önskade trollbilden lägger jag upp när den är klar.

Men den här (från ett gammalt tävlingsbidrag) har jag i kärt minne. Jag visste precis hur jag skulle göra den, behövde inte skissa ett streck.
Lite mindre och snällare än Bauers och Kittelsens troll, men de är iaf inte äppelkindade.

Jag gillade Rune Andreassons troll i Bamse, men de var alltid lite för kramgoa för att vara skrämmande. Troll ska vara skrämmande, vad ska man annars hota små barn till lydnad med?

3 kommentarer:

  1. Man ska så klart skrämma upp dem med "Mördar-Steven"!

    En fasansfull figur som lurar i skuggorna, endast avslöjad av sina röda glödande ögon. Han vill inget hellre än att mörda små oskyldiga barn.

    Min son var livrädd för honom.

    Min dotter skrämde jag upp med någon annan figur.

    En dag när vi skulle lägga oss, gnällde och klagade min dotter lite väl enerverande. Långt borta kunde man höra skrapet från en grävmaskin. Jag sa till henne att det var en jätte som gick omkring med en gigantisk slägga. Ljudet som hördes var det som uppkom när han släpade släggan mot berget (som ligger här i Järnbrott).

    När han hörde ungar gråta och skrika, tog han sin slägga och slog ett hål i husväggen, stoppade in handen och slet ut barnet och bet huvudet av det.

    Det funkade. Hon var tyst som en mus. Men hon sov i min säng i två veckor.

    SvaraRadera
  2. Hehehe! Infernaliskt.
    Och Roald Dahliskt.

    I min späda ungdom lurade min storasyster i mig att det bodde ett människoätande monster i hyreshusets skyddsrum. Det hasade fram och tillbaka innanför den halvöppna ståldörren och väntade på att nån korkad unge skulle förirra sig in.

    Om jag någonsin råkar ut för ett flyganfall, kommer jag inte sätta foten i ett skyddsrum. Jag chansar inte.

    SvaraRadera
  3. Vist val!

    En bomb lär ju göra slut på dig med en gång, men monstret i källaren kan tortera dig i veckor ...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.